Huumorilla höystettyä yhteistyötä ‒ LVI-Tekniikka Viita ja Dahl

Hyvä asiakassuhde on kaveruutta, jossa luotetaan kaikkiin osapuoliin, ja jossa yhteistyötä siivittää hersyvä huumori ja nauru. Dahlin ja LVI-Tekniikka Viidan kumppanuutta on kestänyt jo 30 vuotta kahden sukupolven ajan.

‒ Dahl tuli Suomeen vuonna 1995, ja monia tuttuja lvi-myyjiä siirtyi silloin Dahlin palvelukseen. Me tulimme siinä vähän niin kuin kaupan tekijäisinä. Ei tarvinnut hypätä tuntemattomaan, koska myyjät olivat kaikki tuttuja ja luottamusta oli entuudestaan, muistelee LVI-Tekniikka Viidan perustaja Jussi Viita yhteistyön alkumetrejä.

Viita on perustanut yrityksensä vuonna 1987. Ensimmäiset 10 vuotta yritystä pyöritettiin omin voimin, mutta hiljalleen väkimäärä lisääntyi. Tänä päivänä Viita työllistää perheenjäsenten lisäksi 14 henkilöä. Yritys tarjoaa eri suuruisia LVI-urakoita Pohjanmaalla. 

Dahlin Seinäjoen tulosyksikön päällikkö Sami Talonen tuli Dahlille vuonna 1997. Hän muistaa hyvin, miten hänet ”syötettiin” Jussille aikaisemman vastuumyyjän jäädessä eläkkeelle. Vuosien varrella miehet oppivat paljon toistensa bisneksestä, mutta myös toisistaan. Hyväntahtoisesti he nauravatkin, että opettivat toinen toisiaan. Myös Jussin pojat Matti ja Juha Viita tulivat 2000-luvun alkupuolella virallisesti mukaan yritystoimintaan.

‒ Muistan, kun Juha meni Tekuun opiskelemaan, niin Jussi soitti minulle ja kysyi, että mitä sinä luulet, pärjääkö Juha Tekussa? Minä sanoin silloin Jussille, että jos minäkin olen sieltä jonkin lapun saanut, niin kyllä Juhakin saa, nauraa Sami ja Jussi yhtyy siihen välittömästi.

Vanha hyvä aika!

Jussi ja Sami muistelevat kaihoten aikoja, jolloin soitettiin myyjälle, tuotteet selattiin kansioista, myyjä kirjoitti tilauksen ruutuvihkoon ja tavarat käytiin hakemassa pakun perään Dahlin varastolta.

‒ Ollaan vähän vanhan liiton jermuja. Välillä tuntuu, että digitaalisuutta on jo vähän liikaakin – ei oikein meinaa pysyä kaikessa mukanakaan, tuumailevat miehet kahvimukit kädessään.

Jussi intoutuu muistelemaan ensimmäistä vuotta Dahlin kanssa.

‒ Teillä oli alkuun vähän ongelmia sen laskutuksen kanssa. Käytiin hakemassa tavaraa, mutta teillä ei oikein laskutus pelannut. Siinä sai vähän omaa kukkaroa vahtia, ettei kaikkia rahojaan hassannut. Ensimmäinen lasku taisi tulla kolmen kuukauden jälkeen, muistelee Jussi. 

‒ Silloin annettiin vähän maksuaikaa – silloinkin! kuittaa Sami, ja molemmat miehet purskahtavat nauruun. 

Ajat muuttuvat

Jussin pojat Matti ja Juha ovat jo nuoresta pitäen olleet mukana vanhempiensa yrityksessä. Kesätyöt ja työharjoittelut pohjustivat tulevaisuutta aivan kädestä pitäen. Veljeksille perheyrityksen pyörittäminen on ollut luontevaa, etenkin kun kaikista asioista on ollut helppo jutella keskenään. Yritystoiminta opittiin isän vanavedessä, vaikka varsinaista ohjenuoraa isä ei pojille antanutkaan.

‒ Ei täällä Pohjanmaalla hirviästi ruveta suuria tunteelemaan ja sanomaha ja neuvomahan. Se vaan ruvetaan tekemään, toteaa Matti.

Veljekset hoitavat tilauksia paljon puhelimitse, mutta myös DahlShop on solahtanut helposti arkeen. DahlShopin kautta on näppärä tehdä hintavertailua ja tilata tarpeelliset tuotteet suoraan työmaalle. Siitä huolimatta ilman hyvää myyjää ei pärjää. Samin ohella tutuksi on tullut asiakkuuspäällikkö Toni Kuntola, joka on pitkänlinjan dahlilainen.

‒ On hyvä, että voi kysellä erikoisemmista tuotteista Samilta taikka Tonilta. Ja sitten kun tulee tiukka paikka työmaalla, niin apua on saanut työajan ulkopuoleltakin tutulta myyjältä, Juha kiittelee sujuvaa yhteistyötä ja erinomaista henkilökemiaa.

LVI-Tekniikka Viita voi hyvinkin saada seuraavan vetoparin uudesta sukupolvesta. 

‒ Minulla on kaksi poikaa ja Juhalla on likka ja poika. Kun on ollut jotakin Dahlin reissua, niin poika on ilmoittanut, että hänkin haluaa lähteä mukaan. Minä olen sitten neuvonut, että pitää lähteä tälle alalle, joten kyllähän siinä vaarana on, että lapset seuraavat jalanjälkiä, hymyilee Matti. 

30 vuoden uraputki on rakentunut vahvalle luottamukselle

Jo kaksi sukupolvea LVI-Tekniikka Viidan miehiä on luottanut Dahliin ja erityisesti sen henkilöstöön. Dahlin aluemyyntijohtaja Ville Mäkelä tuntee tiiminsä ja näkee onnistumisen perustuvan ennen kaikkea hyvään asenteeseen ja luottamukseen sekä joustavaan ja henkilökohtaiseen tapaan palvella asiakasta.

‒ Pitkässä yhteistyössä korostuu Dahlin vahvuus, eli halu palvella asiakasta niin varastolla, noutopisteellä kuin LVI-myynnissäkin. Me olemme täällä siksi, että meillä on asiakkaita, kiteyttää Ville. 

Jo lähes 30 vuotta talossa ollut Toni Kuntola tuntee Dahlin kuin omat taskunsa. Hän on toiminut niin varastossa kuin myynnissäkin, ja tänä päivänä hän vastaa Seinäjoen palvelupisteen asiakkuuksista.

‒ Dahl on ollut hyvä työnantaja. On voinut toteuttaa itseään hyvässä porukassa ja saanut kokea onnistumisia, meillä on avoin työkulttuuri. Voin olla ylpeä dahlilainen, Toni sanoo.

Katso haastattelun pidempi versio videolta:

 

Julkaistu marraskuussa 2025.